Ine Torsvik - vår nyeste rådgiver!

Ine Torsvik startet i jobben som rådgiver 26.august og har allerede blitt godt kjent i fylket. Hun har rukket å besøke alle kommunene på under to måneder og gått utallige Perleturer. Det syns vi er imponerende. Bli bedre kjent med henne her!

Giellavahkku - to forfatterturneer

Finnmark fylkesbibliotek produserer to turneer til samisk språkuke i samarbeid med bibliotekene.  Marit Kristen Anti Gaup besøker elever og Sollaug Sargon vil ha bibliotekbesøk for voksne.   Les mer om samisk språkuke på giellavahkku.org

Sommerles-turné i Finnmark

Årets Sommerles-turné her i Finnmark ble arrangert i uke 37. Tre bibliotek fikk besøk av Mari Moen Holsve.

Prat om leselyst med kollegaer fra Finnmark!

Etter nasjonale innledninger om nettressursen Leselyst med dei minste - saman om lesekultur , inviterer Finnmark fylkesbibliotek diskusjonsgrupper for bibliotekansatte i Finnmark. Meld deg på!

To nordnorske forfattere får kr 100 000,- i stipend!

Forfatterne Therese Bakkevoll og Ebba Schjølberg Eiring er i dag tildelt hvert sitt arbeidsstipend på kr 100 000,- Utdelingen ble foretatt på Stormen bibliotek i kulturhovedstaden Bodø.

Veileder for mottak av privatarkiv

Finnmarksarkivenes nettverk hadde et seminar i Lakselv i mars 2024. Tema under seminaret var mottak av privatarkiv.  Veiledningen baserer seg på innleggene og samtalene under seminaret.

Nytt bibliotek i Båtsfjord

Fylkesbiblioteket besøkte Båtsfjord bibliotek i august 2024 for å gratulere biblioteksjef Wenche Vevik med nytt og flott bibliotek.

Forfatter bosatt i Nord-Norge? Nå kan du søke stimuleringsmidler!

Nå kan skjønnlitterære forfattere bosatt i Nord-Norge søke stimuleringsmidler for 2024. Søknadsfrist er 30.juni 2024.

Takk for en flott festival!

Finnmark internasjonale litteraturfestival 2024 gikk av stabelen i Alta 25.-27. april i år med festivaltemaet tro. Festivalen ble arrangert av Finnmark fylkesbibliotek i samarbeid med vertsbiblioteket Alta bibliotek.

Foredrag «Vuohttát sámi luottat giddagasarkiivvain / Å gå opp samiske spor i fengselsarkivene» av arkivar Grete Gunn Bergstrøm ved Sámi arkiiva / Samisk arkiv

Foredraget er i forbindelse med Arkivdagen, som er en årlig markering i Norge.  I år arrangerer Finnmark fylkesbibliotek arkivdagen i samarbeid med Vardø Museum.